آهن کشی چاه آسانسور

فهرست مطالب
مقدمه

با توجه به افزایش روز افزون ساخت و سازها به ویژه سازه‌هایی با تعداد طبقات زیاد نیاز به آسانسور با هدف راحتی مصرف کنندگان افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر آهن کشی آسانسور توسط مصالحی مانند نبشی، تیرآهن، استیل، ناودانی و مقاطع تو خالی فولادی اجرا می‌شود. آسانسورها با در نظر گرفتن عواملی مانند ارتفاع ساختمان، تعداد افرادی که به هر طبقه ورود می‌کنند و دوره مصرف، برای یک ساختمان طراحی می‌شوند درادامه در مورد آهن کشی آسانسور و نحوه افزایش مقاومت و ایمنی چاهک آسانسور بحث خواهد شد. آسانسور به عنوان سکویی باز یا بسته جهت بلند کردن افراد یا حمل بار به طبقات بالاتر در داخل سازه اجرا می‌شود؛ که امروزه عضو اصلی ساختمان‌های بلند تجاری و مسکونی می‌باشد، هدف اصلی ساخت آسانسور افزایش رفاه و ایمنی در سازه است.

آهن کشی آسانسور

در جریان نصب آسانسور در ایران معمولا اولین مرحله آهن کشی نامیده میشود. این مرحله درواقع پیشنیاز مرحله نصب ریل،دربها و … است . بدین صورت که غالبا ستونهایی با مقطع نبشی در چهار گوشه چاه از پایینترین تا بالاترین نقطه چاه امتداد میابد.سپس کلافهایی با مقطع ناودانی ۲ سری به ازای هر طبقه دور تا دور چاه پیچیده میشود. حال تکیه گاه لازم جهت نصب دربها و ریلها بوجود آمده است . همچنین به جهت بارگذاری موتور و سایر تجهیزات نیز در انتهای چاه یک کلاف با مقطع تیر آهن پیچیده میشود که بعدها هنگام نصب موتور و کابین داخل همین تیرآهن دال بتونی اجرا میگردد. آهنکشی با توجه به مطلوبات پروژه و شرایط آن به طرق مختلفی انجام میشود . در سایر کشورها و برخی پروژه های اخیر در کشور خودمان با توجه به اینکه دور تا دور چاه معمولا دیوار برشی وجود دارد نیازی به انجام آهنکشی نمیباشد به این صورت که ریلها و دربها به وسیله براکت و بلت مستقیما به دیواره چاه که دیوار برشی است و قابلیت بارگزاری دارد ، اتصال پیدا کرده و در جای مورد نظر فیکس میشوند. با این حال با توجه به محدودیتهای پروژه این امکان وجود خواهد داشت که ترکیبی از روش استفاده از بلت و یا اجرای ستونهای فلزی جداگانه استفاده نمود . در اولین مرحله از شروع روند اجرایی ، پس از نقشه برداری کامل و شاقول ریزی ، نقشه های اجرایی آهنکشی را مطابق مطلوبات پروژه طراحی نموده و پس از بررسی کامل در صورتی که تمامی عوامل موثر به نحو مطلوب پاسخ داده شده باشند شروع به اجرای آهنکشی مینماید.

علت آهن کشی آسانسور چیست؟

هدف اصلی از آهن کشی آسانسور، تثبیت ریل های کابین آسانسور در مکان خود است به طوری که هیچ گونه تکان یا لرزشی در کابین وجود نداشته باشد. در حقیقت این چهارچوب نگهدارنده، ایمنی و امنیت آسانسور را تضمین میکند. البته باید گفت بدون وجود شاسی آسانسور، امکان حمل و انتقال بار وجود ندارد. آهن کشی آسانسور تمام بار و نیروهای استاتیکی و دینامیکی وارد از سمت کابین را تحمل میکند. ریل راهنمای آسانسور برای حرکت عمودی کابین ضروری هستند و از این رو برای ثابت نگه داشتن ریل ها حتما نیاز به سازه و آهن کشی است. جزئیات سازه و استراکچر آسانسور با توجه به اینکه طراحی آهن کشی آسانسور توسط متخصصین انجام می گردد، لذا کلیه مواد اولیه مورد نیاز برای شاسی کشی آسانسور استاندارد، سایز و ابعاد و تعداد در نقشه بیان می شود. تیرآهن، ناودانی و نبشی از مهمترین وسایل شاسی کشی هستند که البته کلیه وسایل اولیه به تعداد دفعات توقف آسانسور نیز بستگی دارد. بخش های تشکیل دهنده آهن کشی آسانسور همانطور که در بالا اشاره شد، آهن کشی آسانسور از بخش های زیر تشکیل شده اند:
1. ستون ها که با نبشی 10 تهیه می شوند و در چهار گوشه قرار می گیرند.
2. کلاف بندی که با ناودانی 8 تهیه می شود و با فاصله های منظم در طرفین چاه آسانسور قرار می گیرند.
3. کلاف نهایی که مختص سقف چاه است.

آهن کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت فلزی چگونه است؟

در ساختمان های اسکلت فلزی، امکان پل گرفتن از خود ساختمان برای آهن کشی آسانسور ساده تر به نظر می رسد. پس چنانچه یکی از ستون های ساختمان در گوشه چاه یا چاهک آسانسور قرار گرفته باشد، به راحتی میتوان از آن به عنوان یکی از ستون های آسانسور استفاده کرد. حتی از حلقه کلاف بندی طبقه ها میتوان برای کلاف بندی سازه های آسانسور استفاده کرد.

نکات اجرایی آهن کشی آسانسور

آهن کشی آسانسور از چهارچوبی فولادی برای رسیدن به دوام و مقاومت بالا ساخته می‌شود. مجموعه‌ای از تیرهای فولادی، بر روی چاه آسانسور نصب شده و برای نصب کابین آماده میشود همچنین قرقره را برای کابل بالابر نگه می‌دارند. چارچوب فولادی نصب شده بر روی دیوار سکوی آسانسور را اصطلاحا به شکل گهواره نگه می‌دارد. صفحات کناری و دیواره آسانسور معمولا از ورق استیل ساخته می‌شوند و از داخل با روکش تزئینی اصلاح می‌شوند. نرده‌ها و سایر روکش‌های داخلی ممکن است از جنس استیل ساخته شده و با پوشش ظاهری پوشانده شوند. نبشی کشی آسانسور، انجام عملیات درون چاه آسانسور را شامل می‌شود. همین جا نیاز است اشاره کنیم که چاه آسانسور به فضای تونل مانندی که از پایین ترین بخش سازه تا آخرین طبقه ادامه می‌یابد، می‌گویند به پایین ترین قسمت چاه آسانسور چاله یا چاهک آسانسور گفته می‌شود. برای به کار انداختن آسانسور نیاز به اجرای ستون و مقاطعی در داخل چاه آسانسور است و برای اتصال این ستون‌ها نیاز به کارگزاری کلاف‌ها می‌باشد. ستون‌های اجرا شده باید مقاومت کافی برای تحمل کابین و بارهای وارده از جانب کابین را داشته باشند تا ایمنی افراد و آسانسور را تامین کنند. ریل‌های انتقال به بالا و پایین آسانسور نیز از جنس فولاد می‌باشند و به دیواره داخلی چاه آسانسور که از بالا ساختمان به پایین می‌رسند متصل می‌شوند. برای ثابت نگه داشتن این ریل نیاز است تا آهن کشی اجرا شود تا حرکت آسانسور علاوه بر حفظ ایمنی، بدون لرزش و تکان اضافی باشد. جهت اجرای آسانسور اطلاعات مربوط به مکان و نوع و تعداد مصالح مصرفی باید از نقشه‌های ساختمانی برداشته شود. نقشه آهن کشی آسانسور توسط مهندس و با نرم افزار تخصصی انجام می‌گیرد. آهن کشی آسانسور حتما باید بر طبق استانداردهای اصولی اجرا شود. به دلیل اینکه آهن کشی حکم نگهدارنده آسانسور را دارد باید از کیفیت اجرایی و مصالح بالایی برخوردار باشد تا به دنبال آن خسارات و عدم ایمنی کاهش یابد.

شاسی کشی آسانسور در ساختمان های اسکلت بتونی چگونه است؟

در ساختمان های با اسکلت بتنی شرایط کمی متفاوت تر است و محل قرارگیری پلیت ها موضوع مهمی می باشد. برای صرفه جویی در هزینه ها بهتر است قبل از بتن ریزی با شرکت های معتبر آسانسور مشورت شود و جهت پل گرفتن از ساختمان به آسانسور، از پلیت در هر چهار گوشه چاه و در هر طبقه استفاده شود. پلیت گذاری با پلیت 10*15 با ضخامت 10 mm باید بر روی بتن در کنار چهار گوشه جانبی چاله آسانسور باشد. لذا قراردادن پلیت داخل چاله در دیواره های سقف ناصحیح است. لازم است قبل از شروع آهن کشی آسانسور، پلیت هایی که سیمانی شده اند، پاک شود. همچنین به لحاظ شاقول بودن بررسی ها انجام گیرد و چاله آسانسور تمیز شود. بررسی خطای چاه و برطرف کردن ناشاقولی در آن، توسط ریسمان و دو نفر که یکی از آنها بالای چاه آسانسور و نفر بعدی در طبقه ها مستقر شده است، با توجه به داخلی ترین دیوار، مقدار اختلاف آن را با دیوار معادلش در بالا بررسی کرده و یادداشت می شود. این عملیات برای چهار گوشه دیوار انجام می شود تا خطای چاه بدست آید.

مراحل ساخت آسانسور

1. واگن آسانسور در کارخانه سازنده آسانسور با استفاده از روش‌های استاندارد برش فلز، جوشکاری و فرم دهی ساخته می‌شود. پس از اتمام ساخت، روکش داخلی نصب می‌گردد.
2. مونتاژ آسانسور در سایت ساختمان. دیواره‌های چاه آسانسور قالب بندی و بتن ریزی شده است و مراحل آهن کشی آسانسور توسط نبشی و ناودانی انجام گرفته است.
3. ریل‌ها، نردبان سرویس، رمپ و تمامی تجهیزات پشتیبانی نصب می‌گردد.
4. جرثقیل وزنه تعادل نصب و آزمایش می‌شود.
5. سپس جرثقیل به واگن آسانسور وصل می‌گردد و آن را بلند می‌کند. همچنین چرخ‌ها به ریل متصل شده و واگن با احتیاط به بالا و پایین حرکت داده می‌شود.
6. موتور بالابر،کنترل کننده و سایر تجهیزات اتاقک نصب می‌شود. موتور مستقیما روی قرقره کابین آسانسور قرار می‌گیرد.
7. کابل‌ها متصل شده و اتصلات الکتریکی تکمیل می‌شود. برای کنترل ایمنی و استانداردهای اجرایی باید بعد از نصب و قبل از شروع به کار اقدامات لازم انجام گیرد و سلامت و ایمنی آسانسور تایید شود. لازم به ذکر است برای ساختمان های بلند که نیاز به 2 یا چند آسانسور است حتما به تعداد آسانسورهای مورد نیاز چاه آسانسور کار گذاشته می‌شود.

نکات مهم آهن کشی آسانسور

• اغلب مواقعی که در یک ساختمان منابع و لوله‌های آبی آسیب ببیند، آب به ته چاه آسانسور نشت می‌کند. همچنین خراب شدن پمپ مخزن نصب شده در چاه بالابر بسیار مهم و مشکل ساز می‌باشد. در بررسی‌های بعد از اجرا آسانسور این مورد نیز باید در نظر گرفته شود.
• در جوشکاری نبشی‌های آسانسور باید توجه داشته باشید که دو نبشی به کمک یک ورق فولادی به هم وصل شوند و لبه‌های دو نبشی هرگز جوشکاری نشود چون از استحکام پایینی برخوردار خواهد بود. برای اطمینان از کیفیت جوش‌ها تست جوش انجام می‌شود.
• وزن قابل تحمل هر ساختمان منحصر به فرد است و به دست آوردن میزان این تحمل و تعداد ستون و آهن آلات مورد نیاز توسط نرم افزار مهندسی تعیین می‌شود.
• حتما مصالح و آهن آلات مصرفی قبل از شروع به اجرا کنترل شود و در صورت زدگی و یا کمبود مصالح اقدامات لازم انجام شود. در نتیجه برای محکم و ثابت نگه داشتن کابین و ریل‌های متصل به آن درون چاه آسانسور را آهن کشی می‌کنند که به وسیله اجرای ستون و کلاف گذاری انجام می‌شود. در واقع این عملیات همان طور که پیشتر گفته شد برای برای جلوگیری از هرگونه تکان و لرزش هنگام استفاده از آسانسور می‌باشد. همچنین آهن کشی آسانسور نیروها و بارهای وارده را تحمل می‌کند. تعیین خط تراز یا خط مبنای شاسی کشی آسانسور و کلاف بندی خط مبنا خطی است که با ورودی آسانسور تراز می شود. بنابراین با قرار دادن دیواری در پشت بام یا جلوی درب آسانسور، به عنوان خط تراز استفاده می شود. کلاف بندی به صورت افقی انجام می شود و برای اتصال ستون ها به هم استفاده می گردد. کلیه کلاف ها باید به صورت تراز و طبق نقشه انتخاب و برش زده شوند و سپس نصب شوند. لازم به ذکر است که در ورودی آسانسور هیچ کلافی قرار نمی گیرد. نحوه قرار گیری کلاف ها در آهن کشی آسانسور در زیر بیان شده است: اولین کلاف به فاصله 30 سانتیمتر از کف چاه و کلاف دوم نیز به فاصله 30 سانتیمتر از سقف چاه وصل می شود. سایر کلاف های میانی به فاصله حداقلی 120 و حداکثری 250 سانتیمتر یکی پس از دیگری نصب می گردد. مهمترین کلافی که در انتهای چاه قرار می گیرد و به کلاف دال معروف است از جنس ناودانی و یا تیرآهن شماره 18 است که دور تا دور چاه آسانسور اجرا میگردد. دقت داشته باشید که فرورفتگی کلاف دال بایستی به سمت داخل چاه باشد. استراکچر و سازه آسانسور در مقاوم سازی و ایمنی آن ایمنی آسانسورها از اصلی ترین نکات اصلی در طراحی و ساخت این محصول می باشد، از این رو می توان گفت نصب و اجرای آن با توجه به پیچیدگی های زیاد، امری خاص و ماموریتی خطیر است. پیشنهاد ما رعایت کلیه موارد فوق و انتخاب تیمی فنی و متخصص برای آهن کشی آسانسور است تا پس از نصب، مسافران سفری ایمن و بدون لرزش و تکان را تجربه کنند و از خطرات احتمالی همچون سقوط کابین آسانسور پیشگیری شود.

جمع بندی

در حال حاضر در ساخت آهن کشی آسانسور و سیستم حمل و نقل آنها تغییر چندانی به وجود نیامده است. سیستم کنترل آسانسورها در حال توسعه است و با توجه به تجارب گذشته و پیش بینی نیازهای آینده به منظور کاهش زمان انتظار مصرف کننده در حال پیشرفت هستند. استفاده از مصالح استاندارد و سالم و به کارگیری نیروی ماهر در ساخت آسانسور بدیهی بوده و از پیشامدهای جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدرباره مانمونه کارتماس باما