هزینه تعمیر و سرویس آسانسور

فهرست مطالب
مقدمه :

هزینه تعمیر و سرویس آسانسور به طور حدودی و بعد از کسب اطلاعاتی از جزئیات آسانسور شما اعلام می‌شود. عوامل زیادی در تعیین هزینه سرویس آسانسور تاثیرگذارند. در ادامه قصد داریم به معرفی این عوامل بپردازیم و نرخ اتحادیه تعمیر آسانسور را اعلام می‌کنیم.

نرخ اتحادیه تعمیر و سرویس آسانسور:

از طرف سندیکای صنایع آسانسور و خدمات وابسته هر ساله اعلام میشود. نرخ نامه مصوب سندیکا آسانسور و پله برقی برای قرارداد سرویس و نگهداری یک ساله از طریق سایت سندیکا قابل دسترسی است.

عوامل موثر بر نرخ تعمیر آسانسور :

معمولا برای ساختمان‌های با تعداد طبقات زیاد و واحدهای اداری و مجتمع مسکونی قراردادهای طلانی مدت برای تعمیر و سرویس آسانسور بسته می‌شود. عواملی که هزینه را تغییر می‌کنند عبارت‌اند از:

نوع ساختمان و کاربری آن:

روال اصلی این است که ساختمان‌های با تعداد بالای طبقات و واحدهای اداری و مجتمع‌‌های مسکونی، قراردادهای طولانی مدتی را با شرکت ‌های تعمیر و نگهداری آسانسور منعقد می‌کنند که هزینه تعمیر و سرویس آسانسور در آن لحاظ می‌شود و شرکت نگهداری را موظف‌ می‌کند که با یک زمان‌بندی توافق‌ شده کار سرکشی و سرویس بخش‌های مختلف آسانسور ساختمان را انجام دهند
عمدتا قراردادهای سرویس و نگهداری آسانسور یکساله و بازدیدها ماهی یک‌بار هستند. موقع بستن قرارداد علاوه بر اینکه به قیمت سرویس آسانسور توجه می‌کنید، حتما حواستان باشد شرکت مذکور هم عضو سندیکا باشد و هم پروانه طراحی و مونتاژ از وزارت صنعت و معدن و تجارت داشته باشد
هزینه تعمیر و سرویس آسانسور بسته به اینکه آسانسور شما در یک ساختمان مسکونی سرویس دهی می‌‍کند یا تجاری و اینکه ساختمان شما چند طبقه و چند واحده است، متفاوت خواهد بود.

تعداد توقف:

پارامتر دیگری که در محاسبه هزینه سرویس آسانسور درنظر گرفته می‌شود تعداد توقف آسانسور است و بنا بر یک فرمول حداقل 5 توقف در محاسبه لحاظ می‌شود (حتی اگر 4 یا 3 یا حتی 2 توقف بیشتر در کار نباشد).
بنابراین تعداد توقف‌‌ها یکی از متغیرهای مهم و تعیین‌ کننده قیمت سرویس آسانسور شماست و می‌تواند بعنوان مبلغ پایه در هزینه نهایی خدماتی که دریافت می‌‌کنید تفاوت ایجاد کند.

عمر و میزان کارکرد آسانسور :

عامل مهم دیگر در هزینه تعمیر و سرویس آسانسور عمر و میزان کارکرد آن است که حتما توسط فرد کارشناس در برآورد و اعلام نرخ سرویس آسانسور مورد توجه جدی قرار می‌گیرد. در فرمول محاسبه هزینه سرویس اسانسور ترافیک استفاده از آسانسور، ظرفیت آسانسور، عمر آسانسور، کیفیت قطعات، و منطقه ساختمان هم از متغیرها هستند که در قیمت نهایی و تمام‌ شده خدماتی که دریافت می‌کنید تاثیر می‌گذارند و حتما توسط فرد کارشناس در برآورد و اعلام هزینه سرویس و نگهداری آسانسور و یا نگهداری آن مورد توجه جدی قرار می‌گیرد.
در مورد ضریب محل ساختمان در فرمول محاسبه هزینه سرویس و نگهداری آسانسور نگران نباشید، چراکه بسیاری از شرکت‌های تعمیر و نگهداری آسانسور در تمام مناطق و محلات به ارائه خدمات مشغول هستند و همین از سربار هزینه اضافه برای شما جلوگیری می‌کند.

کاهش هزینه تعمیر و سرویس آسانسور :

اگر به‌ فکر مدیریت جیب ساختمان و کاهش هزینه سرویس آسانسور هستید، بد نیست که به گرفتن سرویس خدمات روتین از شرکت‌های سرویس و نگهداری آسانسور فکر کنید و نرخ سرویس آسانسور سالانه را مد نظر قرار بدهید.
چرا که همیشه می‌‌گویند پیشگیری کم‌ هزینه‌تر و راحت‌تر از درمان و تعمیر است.
در واقع با لحاظ کردن هزینه‌های جانبی که خرابی آسانسور می‌تواند به‌ وجود بیاورد مثل هزینه قطعه‌ حیاتی‌ موتور و حتی خطر جانی که ممکن است عدم توجه به تعمیر و سرویس آسانسور باعث شود، قیمت سرویس آسانسور با هر تعرفه‌ای هم که محاسبه شود زیاد نخواهد بود.
بازدیدهای ماهانه مذکور معمولا مدت زمان زیادی برای سرویس نمی‌گیرند و عموما هم به روغن کاری قطعات متحرک و چکاپ قسمت ‌های مختلف به صورت کلی محدود می‌‌شوند. البته تعمیرکار آسانسور در این قراردادها هیچگونه مسئولیتی در قبال تعمیرات قطعات معیوب از جمله سیم بکسل‌ها، موتور گیربکس و یا تابلو فرمان ندارد و بسیاری از خدمات و بازبینی‌های دیگری هم در این بازدیدهای ماهانه صورت می‌‌گیرد و هزینه روغن مصرفی آسانسور یا تعویض قطعات و اجزا هم جدا از قرارداد محاسبه و به هزینه سرویس آسانسور اضافه می‌شوند.

هزینه سرویس آسانسور شامل چه مواردی است:

درواقع هزینه سرویس آسانسور شما شامل خدماتی مثل آچارکشی قطعات و متعلقات، روغن‌ کاری ریل‌ ها و بازبینی، کنترل موتور گیربکس، بررسی وضعیت تابلو فرمان آسانسور، بررسی وضعیت کابین، چک کردن رنگ و تهویه، کنترل هم سطحی طبقات، کنترل و بازبینی وضعیت درهای اتاقک آسانسور، تست و بازبینی پاراشوت، بازبینی سیم بکسل‌ها و Black out می‌‌شود. هزینه بهاى تهیه لوازم مصرفى (روغن، تنظیف، گازوئیل و …) شامل این نرخ‌نامه نبوده و قبلا توسط کارفرما تهیه و در اختیار سرویسکار آسانسور قرار مى‌گیرد. بهاى قطعات تعویضى و یا تعمیرى و اجرت آن‌ها، شامل این نرخنامه نبوده و هزینه آن جداگانه توسط کارفرما پرداخت خواهد شد. (در مبحث گارانتى هزینه تعمیر و یا تعویض قطعات آسانسور تابع قرارداد خرید خواهد بود)
هزینه اعزام تکنسین جهت تعمیر و سرویس در ساعات خارج از زمان تعیین شده از ساعت 8 شب تا 9 صبح روز بعد در روزهاى کارى شامل مبلغ هزینه اضافى و در روزهاى تعطیل رسمى شامل مبلغ هزینه اضافه بابت هر بار مراجعه خواهد بود.
قیمت سرویس و نگهدارى آسانسور براى اطراف و حومه شهر مبدأ تا فاصله 20 کیلومتر شامل 20 ٪ افزایش قیمت و تا 50 کیلومتر شامل 50 ٪ افزایش و بیش از 50 کیلومتر شامل توافق طرفین است.
هزینه نگهدارى آسانسورهای با ظرفیت بیش از 6،1 متر برثانیه و آسانسورهاى بدون موتورخانه و یا موتورخانه پایین و کنار چاه شامل 10 ٪ افزایش قیمت خواهد شد.

تعمیر و نگهداری آسانسور:

تعمیرات و نگهداری آسانسور دلایل بسیار زیادی دارد، با انجام اینکار، عمر مفید تجهیزات و قطعات بیشتر می شود، و کارایی آنها مطلوب تر خواهد بود. از طرفی اطمینان افرادی که از آسانسور استفاده می کنند، به ایمنی سیستم آسانسور بیشتر خواهد شد. با عملیات سرویس و نگهداری، خرابی قطعات آسانسور کمتر خواهد شد، و نیاز به تعمیر و تعویض تجهیزات کمتر اتفاق خواهد افتاد. اگر در زمان های مشخص آسانسور مورد بازدید و بررسی قرار گیرد، سبب می گردد کیفیت عملکرد آسانسور زیاد شود، امنیت آن بسیار بالا باشد، هزینه های زیاد خرابی به بار نمی آورد.

قوانین سرویس و نگهداری آسانسور:

معمولا مدت زمان قراردادهای سرویس و نگهداری آسانسور یک ساله می باشد. مبلغ پایه هزینه دستمزد عملیات سرویس و نگهداری بر طبق قانون 5 توقف می باشد، و آسانسورهای 4 توقف و کمتر نیز بر همین اساس 5 توقف محاسبه می گردند. معمولا سال اول نصب و راه اندازی و سرویس و نگهداری آسانسور رایگان می باشد. تعمیر و یا تعویض قطعه جزو قراردارد سرویس و نگهداری نمی باشد، و هزینه آن جداگانه محاسبه می گردد.

تفاوت تعمیر و سرویس آسانسور:

بین سرویس و نگهداری آسانسور و تعمیرات آن تفاوت هایی وجود دارد. به طور معمول عملیات سرویس و نگهداری به صورت یک قرارداد یکساله بین شرکت ها و مدیریت ساختمان و یا مجموعه منعقد می شود، کار سرویس آسانسور در بازه های زمانی مشخص انجام می گیرد. در این بازدید ها تمامی تجهیزات و قطعات مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند. اما زمانی که آسانسور دچار مشکل گردد و نیاز به تعمیر قطعه وجود داشته باشد، می توان تعمیر و تعویض قطعه را به شرکت و یا شخص دیگری انجام شود، و این موضوع جدا از قرارداد بازدید های دوره ای سرویس و نگهداری آسانسور باشد.

عوامل خرابی مجموعه آسانسور:

دلایل متنوعی می تواند باعث از کار افتادن آسانسور و نیاز به تعمیر آن شود. آسانسورها از طریق موتور که از مهمترین اجزای این سیستم است، سایر تجهیرات مکانیکی را به حرکت در می آورد. طبیعی است در این مجموعه که از قطعات و تجهیزات مختلفی تشکیل می شوند، گاها مشکلات و خرابی ها به وجود آید. بهترین راه حل پیشگیری از خرابی های آسانسور انجام سرویس و نگهداری توسط کارشناس و متخصص این حوزه می باشد. اما با وجود عملیات منظم سرویس و نگهداری، باز هم امکان خرابی و نیاز به تعمیر برای مجموعه های آسانسور به دلایل مختلفی پیش می آید، چند علت مهم در خرابی و نیاز به تعمیرات آسانسور عبارتند از:

اتمام طول عمر مفید برخی از قطعات
پایین بودن سطح مرغوبیت کالای استفاده شده در هنگام راه اندازی
عواملی همچون قطعی و نوسانات برق
نوع استفاده افراد از سیستم آسانسور
از بین رفتن کیفیت سیم بکسل

علائم خراب شدن آسانسور:

زمانی که مجموعه آسانسور دچار خرابی می گردد و نیاز به تعمیرات دارد، علائم و نشانه های متنوعی دارد. در اکثر مواقع تجهیزات و قطعات مکانیکی که در مجموعه آسانسور به کار گرفته شده، گویای این موضوع هستند و بسته به نوع مدل سیستم آسانسور، می توان متوجه شد که آسانسور نیاز به تعمیرات دارد. این علائم با توجه به تنوع تجهیزات آسانسورهای هیدرولیکی با آسانسورهای کششی می تواند کاملا متفاوت باشد. اما به طور کلی نشانه و علامت هایی که بیان می کند، سیستم آسانسور ویا برخی از قطعات و تجهیزات آن نیاز به تعمیرات دارد به شرح ذیل است:
از کار افتادن کلی مجموعه آسانسور
شنیدن صداهای ناهنجار و غیر متعارف از آسانسور
توقف ناگهانی آسانسور در هنگام کار
تغییرات غیر معمول و بی سابقه سرعت حرکتی آسانسور
بالا رفتن زمان انتظار و یا عملکرد یکباره آسانسور

مزایای تعمیر و نگهداری آسانسور:

ایمنی آسانسور تضمین می شود.
خطر خرابی قطعات و تجهیزات آسانسور کاهش می یابد.
طول عمر مفید آسانسور افزایش می یابد.
امنیت مسافرین آسانسور تامین می گردد.
برای اطلاع از هزینه های تعمیر و نگهداری آسانسور باید عوامل بسیاری را مورد توجه قرار داد. در مرحله اول باید بدانیم که اگر سرویس و نگهداری آسانسور را به افراد متخصص این حوزه بسپاریم، خرابی تجهیزات و قطعات آسانسور کمتر اتفاق خواهد افتاد، و به سبب آن سیستم آسانسور کمتر نیاز به تعمیرات پیدا خواهد کرد. عدد هزینه ای که در هنگام سرویس و یا تعمیرات آسانسور هزینه می شود ثابت نیست، و بستگی به نوع آسانسور، تعداد توقف، اتوماتیک و یا غیر اتوماتیک بودن آن، قطعه و یا تجهیزی که دچار اشکال شده و بسیاری دیگر از مسائل بستگی دارد، که پس از بررسی توسط متخصصین و کارشناسان این حوزه اعلام نظر می شود.

نکات مهم در سرویس و نگهداری آسانسور:

تغییر ناگهانی ولتاژ برق: ممکن است بصورت ناگهانی ولتاژبرق قطع و وصل شود و این نکته کارکرد آسانسور را با مشکل رو به رو می کند. برای حل این مشکل باید به یک تعمیرکار آسانسور حرفه ای مراجعه کنید.
استفاده بیش از ظرفیت دستگاه: هر آسانسور مقدار معینی وزن و یا افراد را جا به جا می کند. زمانی که این عدد بیشتر شود، عملکرد آن مختل می شود. مسافر زیاد، فشار آوردن به درب های دستگاه، فرسوده شدن قطعات، کیفیت پایین اجزاء به کار رفته در آن و باربری با آسانسور چنین صدماتی را به بار خواهد آورد.
خرابی سیستم و اتصالات دستگاه: آسانسور بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و ممکن است اتصالات آن و یا بخش های مکانیکی از کار بیافتند. این می تواند به خطر خرابی قطعات و یا استفاده ی نادرست از آن باشد. در هر حال تشخیص مشکل و حل آن باید توسط تعمیرکار آسانسور انجام شود. برای ایم کار مجموعه ای کمک بخواهید که در این زمینه فعالیت دارد زیرا استفاده از افراد بی تجربه باعث بیشتر شدن هزینه ها و بزرگ شدن مشکل خواهد شد.
انجام بازرسی های روزانه: این مورد را با سیاهه های مربوط به روزانه آسانسور خود مطابقت دهید ، و هرگز این کار را فراموش نخواهید کرد! هنگام بازرسی از آسانسور خود ، اطمینان حاصل کنید که هیچ خرابکاری و همه چیز در شرایط عادی کار نیست. حتی کوچکترین تغییرات را رعایت کنید تا از هر الگویی چشم خود را دور نگه دارید.
بررسی تجهیزات نادرست: لامپ ها و برخی تجهیزات ممکن است به مرور زمان خراب شوند و نیاز به تعویض داشته باشند. استفاده از قطعات آسانسور نامرغوب به آساسور لطمه خواهد زد. بهتر است از قطعات استاندارد و با کیفیت برای سرویس و تعمیر آسانسورتان استفاده کنید.
استفاده از تمیز کننده های صنعتی ، مکانیسم های داخلی آسانسور در هنگام استفاده از ماده غیرمنتظره یا خشن مستعد خوردگی است. پاک کننده های قوی صنعتی می توانند باعث خوردگی شوند و منجر به خرابی مکانیکی داخلی شوند. بهتر است از استفاده از پاک کننده ها در آسانسورها به طور کامل خودداری کنید ، مگر اینکه تمیز کننده پیشنهادی از پیمانکار آسانسور خود برای استفاده داشته باشید. خدمات تعمیر آسانسور خود را دریافت کنید تا در مورد هر تمیزکننده مورد استفاده ، به شما اجازه ی این کار را بدهد.
بررسی سالم بودن اتاقک آسانسور : علاوه بر چک کردن قطعات مختلف و مهم آسانسور، اتاقک آن نیز باید موردبررسی قرار بگیرد. بخشی از تعمیر و نگهداری به معنای اطمینان از قفل و قفل اتاق دستگاه آسانسور است ، بنابراین هیچ کس بدون مجوز نمی تواند به این قسمت دسترسی پیدا کند. مطمعن شوید اتاق از نور کافی برخوردار است و از اتاق برای ذخیره سازی استفاده نمی شود . در این صورت خطر آتش سوزی در کمین خواهد بود.
اطمینان از کارکرد درست همه بخش ها : در سرویس آسانسور تمامی بخش ها و عملکرد های دستگاه ار جمله چراغ گودال یا چراغ بالا شکسته شده است یا نه ، قسمت بالای ماشین تمیز باشد ، گودال آسانسورخالی از آب یا زباله باشد ، دستگاه معکوس کردن درب به درستی کار میکند؟ ، سرویس آتش نشانی ناقص است ، چراغ اضطراری کار نمی کند ، اندازه گیری کابل مطابقت ندارد و محدود کننده درب از بین رفته است و تمامی مشکلات احتمالی دیگر باید بررسی شوند.
در صورت بروز هریک از موارد گفته شده، مشکل حل می شود و دستگاه به حالت سابق خود باز می گردد. البته شایان توجه است که این عملیات باید به موقع و توسط تعمیرکار آسانسور حرفه ای انجام شود. نحوه سرویس آسانسور اهمیت ویژه ای دارد و هرگونه اقدام نادرست سبب بدتر شدن مشکل می شود.

سرویس منظم آسانسور:

فعال باشید مانند تقریباً در هر جنبه مدیریت امکانات ، یکی از مهمترین اقدامات در جهت نگه داشتن آسانسور در شرایط برتر ، بازرسی منظم از آنها است. بسیاری از مردم متوجه نیستند که نگهداری آسانسور الزامی نیست. تنها عمل اجباری این است که یک بازرس بیمه باید هر شش ماه یک بار سیستم آسانسور را بررسی کند تا صاحبان آنها به صورت قانونی تحت پوشش قرار گیرند. این حداقل کارهایی است که باید انجام شود اما تمرین توصیه شده این است که سیستم آسانسور هر ماه سرویس دهی شود. آسانسورهای غافل شده می توانند در حالی که منتظر تعمیر هستند با تاخیر طولانی همراه باشند ، منجر به پیری زودرس شوند ، هزینه های مالی هنگفتی ایجاد کنند و بدتر از این ، هم برای مسافران و هم برای پرسنل خدماتی به خطر تبدیل شوند.

برنامه ریزی تعمیر و نگهداری آسانسور:

هر فرد برای کاهش خرابی ها و نگهداری صحیح از آسانسور خود باید طبق یک برنامه ریی مداوم عمل کند. این مسئله مواردی از قبیل اوج سیستم آسانسور ، تاریخ غیرممکن برای سرویس و غیره را در نظر می گیرد. همچنین باید یک طرح بسیج برای پوشش هرگونه ارزیابی ریسک ، اظهارات روش و روشهای بهداشتی و ایمنی در رابطه با نگهداری آسانسور تهیه شود.
سن سیستم آسانسور و اندازه ساختمان هر دو عواملی هستند که هنگام برنامه ریزی برای نگهداری باید مورد توجه قرار گیرند ، زیرا سیستم های قدیمی تر که دارای کف بیشتری برای پوشش هستند ممکن است نیاز به یک سرویس کاملتر داشته باشند که این امر به زمان بیشتری نیاز دارد. همچنین ، میزان استفاده از آسانسور ممکن است بدان معنی باشد که سیستم سریعتر می پوشد ، بنابراین نیاز به بحث در مورد میزان استفاده پیش بینی شده آسانسور با ارائه دهنده خدمات است. این مهم است که یک مدیر امکانات بتواند به ارائه دهنده خدمات آسانسور تکیه کند و به طور ضمنی به آن اعتماد کند. برای اطمینان از اینکه پیمانکار خدمات و پشتیبانی عالی در حال انجام را ارائه می دهد ، باید همکاری شایانی انجام شود.

نکاتی در جهت نحوه سرویس و نگهداری آسانسور:

آسانسور برای حمل آدم هاست نه وسایل. وسیله ها را با آسانسور جا به جا نکنید زیرا این کار به آن صدمه می زند.
هوای آزاد به خاطر باز و بسته شدن دائمی درب ها ی آسنسور همیشه در جریان است. از فن تنها در موارد ضروری استفاده کنید زیرا روشن بودن دائم فن و چراغ آسانسور آن را مستهلک می کند.
شاسی را مکررا فشار ندهید. فشار دادن دائم دکمه فرقی در زمان آمدن آسانسور نخواهد داشت. فشار دادن مداوم دکمه در صورتی که نیاز به این کار نیست، این اقدام عمر مفید و کارکرد بهینه ی آن را کاهش می دهد.
به اندازه ی ظرفیت سوار شوید و از فشار آوردن به آسانسور و تکان دادن کابین آن خودداری کنید.
نوسازی آسانسور : مدرن سازی سیستم آسانسور باعث می شود آسانسور سریعتر با یک سواری نرم تر انجام شود ، هزینه های کلی را کاهش داده و یک آسانسور را مطمئن تر و کمتر در معرض خرابی قرار دهد. به عنوان مثال ، فناوری تصویربرداری حرارتی جدید ، مهندسان این امکان را برای یافتن ، عیب یابی و رفع مشکلات قریب الوقوع برای جلوگیری از خاموش شدن هزینه ها در اختیار مهندسان قرار می دهد.
علاوه بر این ، چندین پیشرفت تکنولوژیکی وجود دارد که می تواند مصرف انرژی یک سیستم آسانسور را به میزان چشمگیری کاهش دهد. این بسیار مهم است که ارائه دهندگان خدمات به مشتریان در مورد تغییر قوانین زیست محیطی اطلاع دهند و مشاوره ای در مورد نوآوری محصول و فناوری های کارآمد در محیط زیست در طول مدت قرارداد خود ارائه دهند.

نحوه سرویس آسانسور:

امروزه آسانسورها به یکی از وسایل اصلی و مستمر آپارتمان‌های مسکونی و اداری تبدیل شده است و هر وسیله‌ای نیازمند توجه و استفاده درست و بهینه ماست.‌ یکی از موارد مهمی که می‌تواند در عمر و ماندگاری آسانسورها تاثیرگذار باشد سرویس و بازرسی آن‌ها به صورت ماهیانه است. سرویس آسانسور می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند مدل، سن، موارد قابل استفاده یا کاربرد و سایر موارد قرار گیرد. شما می‌توانید با شرکت‌های تعمیر و بازرسی آسانسور تماس گرفته تا از مشاوره آن‌ها بهره‌مند شوید. یکی از روش‌های کارآمد برای تشخیص مشکلات آسانسور ثبت کردن اطلاعات آن‌ها در هر مرحله است. بعد از بازرسی آن‌ها لازم است که حتما نکات مهم یادداشت شود که از آسانسورها هر چند وقت یکبار مورد بررسی قرار گرفته و اگر حادثه‌ای برای آن‌ها پیش آمده است حتما به صورت دقیق مکتوب شود.
خدمات متفاوتی در سرویس آسانسورها عرضه خواهد شد که می‌توان به رایج‌ترین آن‌ها اشاره کرد. بررسی عملکرد کلی آسانسور یکی از موارد بسیار مهم و کلیدی است که توسط متخصصان ماهر با انجام آزمایش‌های مکانیکی در سیستم آسانسور صورت گرفته و همه آن‌ها مکتوب خواهد شد. سیستم‌های شتاب، مشخصات فنی و کاهش سرعت همه جزو مواردی می‌باشد که مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مسئله ایمنی یکی از مسائلی است که همیشه در اولویت قرار دارد و طبق مقررات خاص خودش ارزیابی می‌شود و در مرحله بعدی روغن‌کاری آسانسور مورد چکاپ قرار می‌گیرد. در آخر از عملکرد درست ریل‌ها، مکانیزم ایمنی آسانسور و حرکت ریل اطمینان خاطر پیدا خواهند کرد. موارد دیگری که مرتبط با آسانسور هستند به ترتیب مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در نظر داشته باشید که موتور آسانسور یکی از اجزای اصلی آن می‌باشد که در صورت خرابی می‌تواند حوادث بسیار ناگواری را به وجود آورد. در این جا فقط یک سری از موارد بیان شد. در آسانسور می‌توان به موارد ریزتری از جمله زمان پاسخ، کارکرد درب آسانسور، زمان حرکت بین طبقات، تراز بودن با طبقات، زنگ خطر، عملکرد درست دستگاه‌های ارتباطی و آسیب‌های داخلی و غیره اشاره کرد.

قوانین سرویس و نگهداری آسانسور:

یکی از مواردی که حتما مدیر ساختمان در قبال آسانسورها باید رعایت کند، بستن قرارداد با شرکت‌های معتبر آسانسور جهت تعمیر، بازرسی و نگهداری آسانسور می‌باشد. این قراردادها به صورت سالیانه بسته خواهد شد و هزینه‌های لازم برای تعمیرات و موارد مختلف مرتبط با آسانسورها همگی باید در شارژهای ماهیانه‌ای که توسط افراد آن ساختمان پرداخت می‌شود لحاظ گردد. در بعضی از مواقع آسانسورها به یک سری استانداردهای ضروری نیاز دارند. در نهایت افراد ساکن در محل تصمیم خواهند گرفت که آسانسور را بازسازی کنند؛ اگر مدیر ساختمان در این امر کوتاهی کند و قراردادهای لازم را با شرکت‌های معتبر نبندد در این صورت هرگونه اتفاق و حادثه ای که رخ دهد به عهده مدیران ساختمان می باشد.
در زمانی که خسارت به آسانسور وارد شود در صورت وارد شدن خسارت توسط یکی از واحدهای تجاری و مسکونی، همان واحد موظف به جبران خسارت است و باید ضرر وارد شده را بر اساس تصمیم نهایی مدیر و قوانین حکمفرما بر آسانسور نسبت به ساختمان اجرا کند. اما اگر این خسارت‌های وارد شده از فردی خارج از ساختمان صورت گیرد واحدهای مربوطه که با آن شخص در ارتباط هستند موظف می باشند خسارت را پرداخت کند؛ به طور مثال اگر فردی از اداره پست برای شما بسته‌ای را آورده باشد و درب منزل به شما تحویل دهد، در هنگام برگشت خسارتی به آسانسور وارد کند باید تمام خسارت‌های وارد شده از سمت آن شخص و یا آن واحد مربوطه پرداخت گردد.
در رابطه با نگهداری آسانسورها همه افراد ساکن در آن مجتمع اداری و یا مسکونی موظف به رعایت یکسری از موارد هستند. نحوه استفاده از هر وسیله‌ای می تواند نسبت به سایر وسایل متفاوت باشد و لازم است که برخوردهای متناسب و درستی را با آن انجام داد تا در نهایت از طول عمر بیشتر و کارآیی بهره‌مند شوید. اگر از آسانسورها به صورت درست استفاده و نگهداری نشود می‌تواند باعث کاهش عمر آن‌ها گردد در نظر داشته باشید. در بعضی از ساختمان‌ها آسانسورها به یک وسیله برای بازی کودکان تبدیل شده و اگر اگر این روند ادامه پیدا کند و از طرفی به موقع و به صورت ماهیانه آسانسورها سرویس نشوند؛ باید در نظر گرفت که هزینه‌های بسیار زیادی را باید صرف تعمیر آن کرد. در نظر داشته باشید که به محض مواجه شدن با یک سری از علائم ناآشنا حتما آنها را با مدیر ساختمان در جریان گذاشته و نسبت به تعمیر و یا بازرسی آسانسورها سریعا اقدام کنید.
در نظر داشته باشید که از همه آسانسورها برای حمل بار استفاده نمی‌شود. آسانسورها ظرفیت متفاوتی با یکدیگر دارند و می‌توانند مطابق با توانایی‌های خودشان و با توجه به ساختار، متفاوت عمل کنند. اسباب‌کشی با آسانسورهای نفربر ممنوع می‌باشد زیرا امکان دارد که در طول دراز مدت موجب خسارت‌های جدی شود. یک سری از عوامل مختلف مانند نحوه برخورد درست با آسانسور، فشار ندادن دکمه‌های اضافی در هنگام پیاده شدن، نگه نداشتن درب آسانسور به مدت زمان طولانی، باز نکردن درب آسانسور به هنگامی که به صورت کامل توقف نکرده است؛ می‌تواند باعث کاهش عمر آسانسورها شود. فراموش نکنید که شما افرادی هستید که از این وسیله استفاده خواهید کرد و رفتار خودتان باعث طول عمر بیشتر و یا کمتر آنسانسورها خواهد شد.

قیمت سرویس ماهیانه آسانسور:

آسانسورها هم یکی از اجزای هستند که هزینه‌های متفاوتی را در بر خواهد داشت. با کمی جستجو در فضای مجازی می‌توانید لیست متفاوتی از قیمت های سرویس ماهیانه آسانسورها به دست آورید. این هزینه‌ها شاید در وهله اول گران به نظر برسد اما به طور کلی می‌تواند از بروز یک حادثه جانی و غیرقابل بازگشت که با هیچ هزینه‌ای قابل مقایسه نیست جلوگیری کند. اگر به صورت ماهیانه آسانسور خود را بازرسی و سرویس کنید دیگر لازم نیست که دچار پرداخت هزینه‌های بسیار بالا شوید. زمانی که شما به صورت مرتب این کار را تکرار خواهید کرد از بروز حوادث اصلی جلوگیری کرده و به محض وجود یک خرابی کوچک سریع آن را مورد بررسی قرار داده تا بتوانید آن را به حالت اولیه خود برگردانید و باعث ماندگاری بیشتر آنها شوید. در نظر داشته باشید که قیمت سرویس‌های ماهیانه آسانسور می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار گیرد. اگر قیمت نهایی برای شما مهم است ما به شما توصیه می‌کنیم که ابتدا با شرکت‌های مختلف معتبر در زمینه خدمات‌رسانی آسانسورها مشورت کرده و بعد از کسب اطلاعات لازم با در نظر گرفتن بودجه مالی و اعتبار آن شرکت‌ها نسبت به بستن قرارداد اقدام کنید.

سرویس و نگهداری آسانسور در تهران:

امروزه در سراسر کشور و بیشتر شهرها از وسیله‌ای به نام آسانسور در مجتمع‌ها حتی مجتمع‌های با طبقات بسیار کم استفاده می‌شود. همین امر نشان می‌دهد که هزینه‌های سرویس و نگهداری آسانسورها یک جز اصلی در هزینه‌های ساختمان‌ها محسوب خواهد شد. شاید به دلیل وجود ساختمان‌های بزرگتر در تهران و ازدحام بیشتر جمعیت بتوان گفت که آسانسورها نسبت به سایر شهرها بیشتر مورد استفاده قرار خواهند گرفت و در طول روز کمتر زمانی بدون توقف خواهند بود پس لازم است مراقبت‌ها و نگهداری‌های بیشتری در این زمینه صورت گیرد تا از بروز حوادث جدی خودداری شود.
حتماً توجه کنید که اگر آسانسور شما در مجتمع‌های بزرگ قرار دارد تعداد افراد بیشتری به صورت روزانه با آن‌ها در ارتباط هستند پس شما در برابر جان افراد زیادی مسئول هستید، خواهشمندیم که سرویس و نگهداری آسانسورها را پشت گوش نیندازید و همواره در این راه قدم بردارید. شما می‌توانید در ساختمان‌های بزرگ فردی را به عنوان متخصص استخدام کرده تا همیشه در ساختمان حضور داشته باشد و در صورت بروز مشکل سریعا آن را پیگیری کند. اگر ساختمان شما در تردد افراد بسیار متفاوتی قرار می‌گیرد لازم است که جهت اطلاع، حتماً یک سری موارد ضروری را بیان کنید. به طور مثال می‌توانید در یک کاغذ متذکر شوید که آسانسور ظرفیت و توان حمل چند نفر را خواهد داشت و و با اطلاع رسانی در این زمینه از بروز حادثه های جدی خودداری کنید.

سرویس آسانسور شامل چیست؟

توجه داشته باشید که سرویس آسانسور ربطی به تعمیر آن ندارد و در زمانی که حتی مشکلی در آن وجود نداشته باشد سرویس آسانسور صورت خواهد گرفت. به طور کلی سرویس آسانسور یعنی بررسی کردن تمام قطعات و عملکرد آسانسور تا بتوان به صورت مدبرانه‌ای از بروز مشکلات و هزینه‌های جدی خودداری کرد. آسانسور از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها باید به صورت مجزا مورد بررسی و نظارت قرار گیرد اما به صورت کلی می‌توان آن‌ها را به موارد مستقلی از هم تقسیم‌بندی کرد. نظارت و بررسی درب‌های طبقات به صورت مجزا، بررسی کردن کابین یا همان اتاقک آسانسور که افراد در آن قرار خواهد گرفت، نظارت و بررسی چاهک آسانسور، بررسی عملکرد موتور و در آخر بازدید از موتورخانه از موارد کلیدی است.
هر کدام از این موارد شامل جزئیات ریز تر می‌باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
درباره رابطه با سرویس درب‌های طبقات ساختمان می‌توان گف که بیشترین میزان خرابی در آن‌ها مشاهده شده است و لازم است که که یک سری از مواردی که در زیر آمده است حتما رعایت شود. لق نبودن شیشه‌ها، تنظیم فنر درب آسانسور، اطمینان پیدا کردن از عملکرد درست قفل درب آسانسور، دیکتاتورها و سایر موارد.
در رابطه با سرویس اتاقک آسانسور می‌توان گفت که کابین آسانسور مجهز به یک سیستم و ساختار خاصی می‌باشد که اگر مشکلی در آن ایجاد شود می‌تواند به صورت مستقیم بر روی عملکرد کل آسانسور تاثیر گذار باشد. به طور کلی می‌توان به یک سری از موارد در زیر اشاره کرد. عملکرد درست شستی‌های فرمان، عملکرد درست کلیدها، عملکرد درست زنگ اضطراری و خطر و همچنین روشنایی، بازدید از قسمت‌های مربوط به کابین، بازدید بررسی اتصال‌های درب کابین آسانسور به سقف کابین و بازدید آینه ‌ها و تنظیم آن‌ها به نسبت کابین و غیره.
چاه آسانسور، دقیقا جایی است که کابین و بخش‌هایی از اجزای موتور آسانسور در آن قرار داده می‌شود. هر قسمتی در آسانسور نیازمند بازدید و بررسی است. در رابطه با چاه آسانسور می‌توان به یک سری از نکات از جمله سرویس و بازدید ماهانه، تمیز کردن آهنرباها، روشنایی داخل چاه، مرطوب کردن کم کف چاله و شستشوی کنتاکت قفل‌های سرویس و بازدید از اتصالات ابتدا و انتهای زنجیر سرویس، کلیه مکانیکال‌های داخل چاه و غیره اشاره کرد.
در آخر می‌توان به سرویس موتور آسانسورکه یکی از بخش‌های بسیار مهم است اشاره کرد. در موتورهای آسانسور که با همدیگر تفاوت‌های متفاوتی دارند بنا به متفاوت بودن آن‌ها، نیازمند بررسی و نظارت‌های خاصی می‌باشد اما به صورت کلی می‌توان عوامل بسیار زیادی را در رابطه با موتور آسانسور مورد بررسی قرار داد که تعداد کمی از آن‌ها را در اینجا بازگو خواهیم کرد. کنترل عملکرد درست ترموستات، راه‌اندازی فن موتور، بازدید از محکم بودن تابلو فرمان در محل مورد نظر آن، آچارکشی پیچ و مهره‌های پایه موتور و گیربکس، سرویس و بازدید کنترل علائم هشداردهنده، بازدید از کلیه محل‌های گریس خور، بازدید از گاورنر و اجزای مرتبط با آنها به طوری که عملکرد صحیح داشته باشند و سایر موارد دیگر اشاره کرد.
بازدید و سرویس آسانسورها باید در برخی از موارد به صورت ماهیانه برخی به صورت سه ماه یکبار و در بعضی از موارد به صورت سالیانه انجام گیرد. به طور مثال نظافت فن موتور، فن اتاقک موتورخانه، آچارکشی اتصالات مکانیکی کابین و موتورخانه و سایر موارد از عوامل مورد بررسی سه ماهه هستند اما در بازه زمانی یک سال می‌توان به غبار گیری موتور و گیربکس، تابلو فرمان، تابلو برق، نظافت چاه آسانسور، نظافت و قرارگیری روی کابین و سایر موارد مهم اشاره کرد.
شما می‌توانید جهت جذب اطلاعات بیشتر با مشاورین و متخصصین یاران آسانسور تماس بگیرید.

بعد از آنکه متوجه شدید باید حتماً آسانسورهای خود را بازرسی و تعمیر قرار دهید نوبت آن رسیده است که شرکت‌های معتبر در این زمینه را پیدا کنید و با استفاده از افراد ماهر آسانسور خود را سرویس کنید. در نظر داشته باشید که حتماً از شرکت‌های معتبری در این زمینه استفاده کرده و آسانسور‌های خود را به افراد کم تجربه نسپارید. آسانسورها یکی از ارکان اصلی هر مجتمع ساختمانی هستند که می‌تواند تاثیر بسزایی بر روی سلامت و جان افراد داشته باشد. ما به شما توصیه می‌کنیم که با کارکنان یاران آسانسور تماس گرفته و بعد از کسب اطلاعات لازم تصمیم نهایی خود را بگیرید. با در نظر گرفتن موارد مورد نیاز و حیاتی خودتان می‌توانید شرکت نهایی را انتخاب کنید.
در قدم اول یک قلم و کاغذ بردارید و موارد کلیدی و حائز اهمیت خود را یادداشت کنید به طور مثال برای افراد زیادی هزینه و قیمت نهایی، تعداد دفعات سرویس حائز اهمیت است. شما می‌توانید بعد از یادداشت کردن با یکسری از شرکت‌های معتبر در این زمینه تماس گرفته و افراد متخصص و ماهر و راهنمایی‌های لازم را به شما بکند. در نظر داشته باشید که قیمت برای همه آسانسورها یکسان نبوده و با توجه به وزن تعداد دفعات مورد استفاده و سایر موارد می تواند قیمت‌های متفاوتی را در بر گیرد؛ سپس بعد از کسب اطلاعات و به دست آوردن اطلاعات اولیه می‌توانید با سایر این افراد و مدیران ساختمان آن را مطرح کرده و تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنید شرکت سرویس آسانسور می‌تواند تاثیر بسزایی در طول عمر بیشتر آسانسور شما و بهره‌وری آن داشته باشد. لطفاً زمان لازم را برای این کار اختصاص دهید و بخاطر صرف هزینه کمتر با جان افراد بازی نکنید.

شرکت‌های سرویس آسانسور خدمات متفاوتی را عرضه خواهند کرد با کمی جستجو می‌توانید از قیمت آن‌ها مطلع شوید البته در نظر داشته باشید که مهارت و تجربه افراد برای شما در اولویت قرار گیرد پس از انتخاب شرکت می‌توانید قراردادی را ببندید و و با هماهنگی‌های لازم آسانسور شما مرتب مورد بازرسی قرار گیرد.
آسانسورها سیستم‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که از اجزای مختلفی تشکیل شده اند وجود آسانسورها برای ساختمان‌های مسکونی و اداری بزرگ بسیار حائز اهمیت است اگر در ساختمان بزرگی رفت و آمد دارید به شما توصیه می‌کنیم که برای کاهش هزینه‌ها و به صرفه بودن حتما افراد متخصص در این زمینه را استخدام کرده تا به صورت شبانه‌روزی در آنجا حضور داشته باشند تا در صورت بروز مشکل در کمترین زمان بتوان آن را مورد بررسی قرار داده و در زمان صرفه‌جویی کند تا افراد دوباره و بسیار سریع بتوانند از آسانسورها و خدمات آن‌ها استفاده کنند.
در قوانین آسانسور آورده شده است که برای ساختمان‌هایی با بیش از چهار طبقه، نصب آسانسور اجباری می‌باشد. ما در ساختمان‌های با تعداد طبقات کمتر باز هم نیازمند آسانسور هستیم. در نظر داشته باشید که افراد ساکن در آن مجتمع از اهمیت بالایی برخوردار خواهند بود در مواردی که قوانین آنها را تعیین کرده است می توانید با یکدیگر مذاکرت و مشورت داشته باشید.
فراموش نکنید که هزینه‌های آسانسور مربوط به تمامی طبقات و افراد می‌باشد و هیچ شخصی از این قاعده مستثنا نیست.اگر واحدی در آن ساختمان خالی باشد، در صورت عدم استفاده از آسانسور باز هم موظف به پرداخت شارژ آن ساختمان است. مدیر ساختمان وظیفه دارد که موارد پیشگیرانه در برابر خطرات احتمالی آسانسور را در نظر گرفته و به فکر استانداردسازی ساختمان باشد. در نظر داشته باشید که ساختمان‌ها و آسانسورهایی که در آن قرار می‌گیرید بر اساس شمارش طبقات می‌تواند بر قیمت نهایی آن‌ها تاثیرگذار باشد.

چه زمانی نیاز به تعمیرات آسانسور داریم:

آسانسور نیاز به سرویس ماهانه توسط متخصص آسانسور دارد. اما از آنجا که آسانسور یک مکانیزم پیچیده از تعداد زیادی قطعه می‌باشد، ممکن است به صورت اضطراری نیاز به تعمیر داشته باشد. همچنین گاهی بواسطه تعمیر غیر حرفه‌ای توسط اشخاص غیر متخصص هم ممکن است این امر ضرورت پیدا کند.
در این زمینه دانستن نکاتی در مورد تشخیص خرابی آسانسور و پیشگیری از وقوع حوادث بیشتر برای هر شخص لازم است. گاهی اوقات با کوچکترین نشانه ها میتوان خرابی آسانسور را تشخیص داد و نسبت به تعمیر آن اقدام کرد.

صدای نامتعارف آسانسور:

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص خرابی آسانسور، صداهای اضافی و نامتعارف در زمان کار کردن آسانسور است. از آنجا که هر شخص در طول سالیان متوالی به صدای کار کردن طبیعی آسانسور عادت کرده، با کوچکترین تغییر در آن می‌تواند خراب شدن آن را تشخیص دهد. اگر با این مورد روبرو شدید با شرکت خدمات آسانسور خود تماس بگیرید.

از کار افتادن مداوم آسانسور:

یکی از مشکلاتی که ممکن است همه ما تجربه کرده باشیم، از کار افتادن آسانسور هنگام کار کردن است.
باز و بسته نشدن درب‌ها، ایست آسانسور بین طبقات و غیره از جمله مواردی است که منجر به از کار افتادن آسانسور می‌گردد. این موارد اگر به دفعات زیاد اتفاق بیوفتد باید به فکر تعمیر آسانسور خور باشید.

تغییر سرعت آسانسور:

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی احتمالی آسانسور تغییر سرعت آن است. آسانسور به واسطه بالا و پایین های بیشمار در طی سال دچار فرسودگی قطعات میگردد. یکی از بخش‌هایی که از این موضوع تاثیر میگیرد سرعت آسانسور است. ممکن است این تغییر سرعت در رفت و آمد آن باشد و یا هنگام ایستادن آسانسور. به هر حال در این حالت باید به فکر رفع خرابی آسانسور و تماس با شرکت خدمات تعمیر آسانسور خود باشید.
فرقی ندارد که کدام یک از نشانه‌ها را مشاهده می‌کنید، شما باید در اولین فرصت نصبت به تعمیر آسانسور خود اقدام کنید تا از بروز خسارات گسترده‌تر پیشگیری کرد.
علاوه بر مواردی که در بالا به آن اشاره شد میتوان به توقف‌های ناگهانی و زمان انتظار زیاد نیز اشاره کرد.
در پایان باید به این موضوع اشاره کنیم که آسانسور از ده‌ها قطعه الکترونیکی و مکانیکی حساس تشکیل شده است. سرویس به موقع و نگهداری صحیح از آن احتمال خرابی‌های ناخواسته را کاهش میدهد.
این وظیفه شماست که با هماهنگی شرکت خدمات آسانسور خود در حفظ و نگهداری از آن کوشا باشید. همچنین فراموش نکنید که انتخاب شما در زمینه تعمیرکار آسانسور، می‌تواند تاثیر مستقیم در کارکرد و عمر آسانسور داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدرباره مانمونه کارتماس باما